top of page

סיפור מלחמה // איך לשבור את מחסום הכתיבה ולכתוב את הסיפור שלי? על כתיבה בזמן מלחמה

הכתיבה היא ככלי טיפולי אבל כיצד נוכל להתמודד ולשבור את מחסום הכתיבה דווקא בתקופות מורכבות וקשות?! הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשחרר את מה שעל ליבכם לתוך הנייר ולבנות סיפור שיכול להיות הספר הבא.


עבור כל אחת ואחד מאיתנו החיים מזמנים שלל אירועים, חוויות, רגעים מכוננים וגדולים המשנים לחלוטין את מי שאנחנו. לפעמים, כשהדברים שעוברים עלינו גדולים מכדי להכיל, עולה בנו הצורך לפנות לכתיבה ולפרוק את שיושב על ליבנו דרך המילים. אבל מה קורה כשאנו מרגישים את הצורך לכתוב בוער בנו, כשיש לנו בראש סיפור מדהים, אבל לא ממש ברור לנו איפה להתחיל? כדי לענות על השאלה הזו ולעזור לכם להוציא את הסיפור הפרטי שלכם מהלב אל הנייר ולהתמודד עם כתיבה בזמן מלחמה, אספתי עבורכם טיפים קטנים שיעזרו לכם לצאת לאור. זה בדיוק הזמן.


לקט סיפורים בזמן מלחמה

1. העלו את הרעיון על דף

השלב הראשון יהיה להוציא לראשונה את הרעיון שלכם אל העולם, והדרך לעשות זאת היא פשוטה: כתבו אותו על דף. ברגע שהוא נוכח במקום פיזי וניצב מול עיניכם, הוא הופך למוחשי יותר, מה שנותן את הדרייב לצאת לדרך ולהמשיך אל עבר השלבים הבאים.


2. התמקדו ברגעים

אחרי שהרעיון שלכם קיבל נוכחות פיזית, השלב הבא יהיה לכתוב בנקודות רגעים שונים המרכיבים את הרעיון. אם, למשל, הרעיון של הספר שלכם הוא לקט סיפורים בזמן מלחמה, כתבו בנקודות את הרגעים השונים שמרכיבים את אותו רעיון. אלו יכולות להיות רגעים שהם למעשה חוויות שחוויתם או רעיונות שעלו בדמיונכם, שריכוז שלהם יחד מתבחר לרעיון המרכזי של הספר שלכם.


לקט סיפורים בזמן מלחמה

3. אפיינו דמויות

כל רגע בספר שלכם מורכב מדמויות. בין אם מדובר בדמות הראשית של הספר, או דמויות משניות ושוליות, לכולן תפקיד משמעותי בסיפור שתרצו לספר, ושלב האפיון שלהן הוא קריטי לבניית העלילה. טריק חביב עלי במיוחד הוא לעצום עיניים ולדמיין שאתם נפגשים לכוס קפה עם כל אחת מהדמויות. כך, תוכלו לאפיין כל פרט ופרט בהן ולגבש אפיון מדויק עבורן בנוגע לשמות שלהן, הגילאים, מקום מגורים, מאפיינים חזותיים, תכונות, סטטוס זוגי, תחומי עניין, וכל אלמנט שיגדיר לעומק את הדמויות בספר.


4. העמיקו ביחסים בין הדמויות

לאחר שאפיינתם את הדמויות שיופיעו בסיפור שלכם, הגיע הזמן להעמיק ולצלול אל האינטראקציות ביניהן. הכוח שמניע כל סיפור שהוא, בין אם עלילתי או בדיוני, הוא היחסים בין הדמויות. הצליבו בין כל הדמויות בסיפור וכתבו אודות היחסים ביניהם; המפגש הראשון בין הדמויות, קונפליקטים שונים, התפתחות היחסים ביניהן ועוד. כל אלו יעזרו לכם ליצור את המתווה העלילתי של הסיפור ולתוות את הרשת המחברת בין כל הדמויות, ההתפתחויות והשינויים שלה לאורך הדרך.


לקט סיפורים בזמן מלחמה

5. כתבו את העלילה ונקודות השיא של הסיפור

הקונספט כאן הוא לנסות לכתוב במשפט את עלילת הספר שלכם, כשחייבות להיכלל בו הבעיה המרכזית והפתרון שלה. נסו לחשוב על הבעיה הגדולה שעומדת בפני הגיבור, עם הדרך שהוא עובר כדי להתמודד איתה, ועם הפתרון עבור הבעיה שמגיע בקצה הדרך. ברגע שתצליחו לארגן את העלילה והנקודות המרכזיות בה לכדי משפט, הסיפור שלכם יהיה מדויק ומאורגן לקראת יציאה לדרך הכתיבה שלו.


6. גוף ראשון או מספר חיצוני

סיימתם לאפיין את הקווים הכלליים של הסיפור שלכם והגיע הזמן לבנות את שלד העלילה. עכשיו, הגיע הרגע לבחור את ה״קול״ בו יסופר הסיפור שלכם: בגוף ראשון או עם מספר חיצוני. נסו לחשוב כיצד תרצו שהקוראים יחוו את הספר שלכם, איזה קול יתאים יותר לז׳אנר בו בחרתם, ולהיזכר ברפרנסים לספרים האהובים עליכם כדי לקבל השראה ולהבין מה הקונספט הנכון ביותר עבור הספר שלכם.


לקט סיפורים בזמן מלחמה נטלי קלוג עימוד עיצוב ספרים

7. מחקר פסיכולוגי

השלב האחרון והקריטי בשבירת מחסום הכתיבה הוא זה המחקר על הפסיכולוגיה האנושית. מדובר בשלב מחקרי שמסייע לסופרים להבין טוב יותר את הטבע האנושי, רגשות אנושיים, תגובות לסיטואציות, מה מניע בני אדם, ובכך, לכתוב דמויות וסיפורים באופן אמין וריאליסטי יותר. ביצוע של אותו מחקר יסייע לכם לרקום את עולם הסיפור והדמויות שלכם באופן מדויק שיסחוף את הקוראים. למשל: אם הגיבורה של הסיפור שלכם לחמה בקרב, העמקה במחקרים פסיכולוגיים על התמודדות עם פוסט טראומה לאחר מלחמה תעזור לכם לאפיין את הדמות שלה בצורה איכותית, שתקל עליכם בתהליך הכתיבה.


אחרי שיישמתם את הטיפים הללו, סביר שמחסום הכתיבה שלכם יהיה מאחוריכם ותוכלו לצאת לדרך. זה הקיו שלכם לצאת אל המסע היצירתי שלכם, שיוביל בסופו של דבר אל הספר הייחודי והנהדר שלכם. ואגב, אם אתם מרגישים שאתם זקוקים להכוונה או ייעוץ רגע לפני שתתחילו - בדיוק בשביל זה אני כאן.


קבלו כמה תרגילי כתיבה בזמן מלחמה

1. כתיבה חופשית - כדי לשחרר ולאוורר את המחשבות, הרגשות והפחדים. כתבו לפחות שלושה עמודים, בלי הפסקה ממש מה שיוצא לכם, מומלץ לשמוע מוזיקה מרגיעה בזמן הזה ולכתוב על גבי דף חלק ללא שורות.

2. תודה על הרגע - כתבו על הנייר לפחות חמישה דברים שאתם מוקירים עליהם תודה. הכרת תודה משנה את ההסתכלות שלנו על העולם וממלאת את הנפש הדברים חיובייםף צבעוניים ואופטימיים יותר.

3. סוף הוא תמיד גם טוב - כתבו סוף לסיפור אחר שאתם מכירים ואולי לכתוב סוף אחר למציאות שאנחנו חיים בה כעת. אנחנו שולטים במחשבות שלנו וזה הזמן לנתב אותם ולהחור החיים.

טיפ בונוס! תכתבו כאילו אף אחד לא קורא - תציגו את כל הלב שלכם על הנייר, את השמחה, את העצב, את ההתרגשות ואת הכאב. מבלי לפחד מה יגידו, מה יחשבו, האם יאהבו או לא יאהבו.פשוט תנשמו עמוק ותנו ליד הכותבת לצעוק את הנפש שלכם.


הכנתי לכם כאן כמה לוחות השראה לעיצוב הספר:

לוח השראה - כריכות ספרים: https://www.pinterest.co.uk/natalieklugNBA/cover-books/

לוח השראה - עימוד / תוכן עניינים ופנים ספר: https://www.pinterest.co.uk/natalieklugNBA/book-layout/

לוח השראה - ספרי שירה ועוד: https://www.pinterest.co.uk/natalieklugNBA/poetry-books/

לוח השראה - ספרי ילדים: https://www.pinterest.co.uk/natalieklugNBA/children-books/



 

מחפשים מעצב לעיצוב הספר שלכם? יש לכם עוד שאלות בעניין? מוזמנים ליצור איתי קשר ואשמח לעצב לכם את הספר הבא שלכם.

 
 

תתחילו לכתוב - נטלי קלוג עיצוב ועימוד פרים לקט סיפורים בזמן מלחמה


אני מזמינה אתכם להרשם לניוזלייטר שלי כאן


bottom of page